Néha elég néhány méter, és az út megváltozik. A sima aszfaltról a macskakövekre, a biztos helyről a bizonytalanra. Mi van akkor, ha nem akarsz lassítani, de nem akarsz elesni sem?
Kátyúk, gyökerek, járdák, kanyarok. Elég egy pillanatnyi figyelmetlenség és máris küzdened kell az egyensúlyért. Megmutatjuk, hogyan kezeld az egyenetlen felületeket könnyedén, esés és stressz nélkül, mosolyogva.
A rollerezés nem csak a lábak erejéről szól, hanem a szemekről is. Aki képes olvasni a terepviszonyokat, sok bajtól kíméli meg magát. Macskakövek, repedések, gyökerek vagy kavicsok – a felület bármilyen változása hatással van a roller viselkedésére. És ezért kulcsfontosságú, hogy mi van alattad.
A keskenyebb és sima gumikkal ellátott rollerek (jellemzően közúti modellek) úgy repülnek az aszfalton, mint egy rakéta. De elég egy kavics vagy egy lyuk, és máris döcög.
Másrészt a szélesebb gumik, amelyek inkább a terepre való vagy a sokoldalúbb rollereken gyakoribbak, jobban tapadnak és képesek elnyelni a rázkódásokat. Tökéletesek a természetbe vagy a rosszabb utakon.
De ugyanilyen fontos a fellépő felület talaj feletti magassága is – az úgynevezett hasmagasság. Lehet, hogy soha nem gondoltál rá, de nagyobb szerepet játszik, mint gondolnád.
A megfelelő választás? Attól függ, hogy hol jársz vele, és mi felel meg neked jobban: a sebesség és a simaság a városi utcákon, vagy a magabiztosság és a kényelem terepen.
A kanyarokban szokás leggyakrabban elveszíteni az egyensúlyt. De ott a legélvezetesebb is. A legfontosabb, hogy időben fékezz, és tartsd a súlypontodat ott, ahol kell.
Lassíts, mielőtt befordulsz a kanyarba. És fékezzen érzéssel – különösen az első fékkel. A hátsó inkább a finom korrekciókra szolgál. Ha túlzásba viszed a hátsó fékkel, könnyen megcsúszhat a hátsó kerék. És ez nem túl jó macskakövön vagy kavicson.
Ha alacsony hasmagasságú vagy speciális ferde lábfelülettel rendelkező rollered van (pl. ilyenek egyes Yedoo Alloy modellek), akkor gyorsabban és nagyobb dőlésszöggel tudod bevenni a kanyart. De azért készülj fel arra, hogy a lábaddal korrigálnod kell az egyensúlyodat.
A kisebb kátyúkkal, az aszfalton lévő repedésekkel vagy kövekkel a roller általában megbirkózik. De tudni kell, hogyan reagálj rájuk. Íme 3 alapszabály, amely segít egyensúlyban maradni:
Amikor gyökérre vagy járdaszegélyre gurulsz, dőlj hátra kissé – mintha a hátsó kerékre akarnál ülni. Ez megkönnyíti a roller elejét, és csökkenti a megakadás kockázatát.
A sebesség nagyszerű, amíg valami ki nem billenti az egyensúlyodat. Ha kiemelkedést látsz, lassíts, és készülj fel. Lassabb tempónál jobban irányítsd a rollert.
Ha nem vagy biztos benne, hogy képes rá, akkor inkább ugorj le és kerüld el az akadályt. Egy másodperc megállás is jobb, mint egy megütött térd vagy egy elhajlott felni.
Ha főként erdei terepen, kavicsos vagy földutakon közlekedsz, a rollert módosíthatod, hogy még jobban bírja a terepet. Mindössze annyit kell tenned, hogy néhány centiméterrel megemeled a hasát - vagyis növeled a hasmagasságát.
A nagyobb hasmagasság segít a kátyúk, gyökerek és kátyúk leküzdésében anélkül, hogy a földet súrolnád. Csak számíts arra, hogy az elrugaszkodás egy kicsit nagyobb kihívást jelent – minden egyes lépésnél guggolni kell. De a lábad hozzá fog szokni.
Amikor bukkanókon haladsz át, ne merevedj meg, mint egy deszka. Maradj laza, térdek enyhén behajlítva, könyökök rugalmasak. A roller akkor tud alattad dolgozni, és nem veszíted el a kapcsolatot a felülettel.
A megfeszített test rontja a reakcióképességet. A kecses átkelés helyett egy döcögő bábu leszel. Koncentrálj a folyamatos haladásra. Az akadály előtt figyeld a terepet, oszd el a súlyodat szükség szerint, és fogd lazára a kormányt. Olyan, mint a hullámlovaglás - nincs görcs, csak érzés és ritmus.
Az egyenetlenségek és az akadályok nem jelentenek problémát, ha tudod, hogyan kezeld őket. Tanuld meg olvasni a terepet, lassíts, ahol szükséges, és igazítsd a rollert azokhoz a viszonyokhoz, ahol a leggyakrabban közlekedsz.
A roller többre képes, mint gondolnád. Csak adj neki egy kis segítséget, és simán haladsz vele.
Minden jog fenntartva, © 2002-2025 Sportega